HTML

Kőmanó

A magashegyekben gyorsan változhat az időjárás. Pillanatok alatt befelhősödhet, leszállhat a köd. A látási viszonyok megromlanak, a közlekedés veszélyesé válik. A tájékozódás megkönnyítésére a pásztorok kisebb-nagyobb kőrakásokat emeltek, egy-egy jellegzetes kővel a tetején. A hegymászók és a magashegyjárók átvették ezt a steinmann - kőember, kőmanó – elnevezésű halmokon alapuló jelzésrendszert, melyet a mai napig is használnak. Másfél évtizeden keresztül jártam az európai, a nyugat-ázsiai és az afrikai magashegyeket. Rengeteg kőmanóval találkoztam, sőt építettem is. Blogom elsősorban a természetjárással, a hegymászással, a sízéssel és az utazással foglalkozik, melyhez szívesem veszem minden hozzászóló kérdését és véleményét.

Friss topikok

  • Kőmanó: zuppa:Kösz a dicséretet. Kezdő blogoló vagyok. A poinn.hu-t nem ismerem kérem a pontios címet. A p... (2008.12.08. 07:54) PARADISKI - LA PLAGNE
  • Kunos Gábor: Érdekes volt elolvasni a 30 évvel ezelőtti kaukázusi történetet. Érdeklődve várom a továbbiakat is... (2008.11.19. 00:24) Kaukázus - Túrabeszámoló
  • Hobbiszakács: Érdekes téma! Várom a folytatást. (2008.11.14. 12:34) Kőmanó - Bemutatkozás

Linkblog

PARADISKI - LA PLAGNE

2008.12.07. 12:00 Kőmanó

 
 
Még egy Francia síterep, de erről már csak röviden sok képpel.
13 tepülés pályarendszerét lehet használni egy kombinált bérlettel, ami természetesen csak felületesen lehetséges, egy átlagos 6 napos bérlettel.
Az összekötött két pályarendszer együttesen, 141 különböző típusú lifttel, 200 pályával, összesen 425 km hosszan áll rendelkezésre 1250-3250m szint között.
 
 

 

Grand Plagne 
Paradiski
(a pályarendszer rövid bemutatása)  
 
 
A két pályarendszer a már meglévő Arc és a La Plagne rendszerek összekötése által jött létre, a két települést kettészelő mély szakadékvölgyet keresztező, nagyteljesítményű kabinos lift építésével.
Míg Arc 6 (Villaroger 1200, Arc 1600, Arc 1800, Arc 2000, Villandry 1600, Peysey 1600)településekből, addig Grand Plagne 7 (Montchavin 1250, Les Coches 1450, Pl.Bellecote 1930, Pl.Center 1970, Pl.Aime 2100, Pl.Montalbert 1350, Champagny 1250), településből áll, melyek mindegyike el van látva minden üzemeléshez szükséges kellékkel.
A számok a települések magasságát jelzik.
 
A kép Belle Plagne település aljából készült. Az épület együttes 1930 m tengerszint feletti magasságban van.
Az épület mögött érkezik fel az út a völgyből és megy tovább balra Plagne Center (1970 m) és a 130 m szinttel felette lévő Plagne Aime felé.
Jobbra lefelé 6-8 km-re van Les Coces (1450 m) és alatta Montchavin 1250 m-en. Les Coces-ből indul a nagyteljesítményű átkelő kabinos lift Villandry 1600-ra, ahonnan be lehet csatlakozni Arc pályarendszerébe.
Bellecote épülete mellől indul fel egy kabinos lift a Mio-ra (2700 m), ahonnan átszállással érhető el a Bellacote gleccser 3250 m-es legmagasabb pontja.
 
 
Szemben Arc pályáinak egy része látható. A baloldali pályák mennek le Villandryba ahová az átkelő lift is érkezik.
 
A pályák jelölése négy alapszínben történik. Tetején a pálya nevével. A középen lévő szám, a pályák távolságát jelzik 100 méterenként. A képen lévő pályát jelző tábla 8-as száma azt jelenti, hogy a pálya vége 800 m-re van.
A táblák alapszíneinek jelentése:
Zöld: enyhe, könnyű,
Kék: közepesen nehéz, kisebb letörésekkel.
Piros: nehéz, tartósan meredek szakaszokkal,
Fekete: Nagyon nehéz, igen meredek, esetleg buckás is lehet. 
A pályák színének meghatározását minden esetben a legnehezebb besorolás határozza meg. Ha pl: egy 2-3000 m-es pályán 4-500 m nagyon meredek, és azt nem lehet kikerülni, akkor az egész pálya fekete minősítést kap.
A jelült pályák minimum 3-4 m szélesek, de a meredekebb szakaszokat a viszonyok lehetősége szerint kibővítik, akár 40-50 m szélesre is. A veszélyes részeket, szalag korláttal, kifeszített hálókkal, széles nagy piros, vagy narancssárga mobil feliratokkal jól láthatóan jelzik.
Nagyobb csomópontokban, iránymutató táblák segítik a tájékozódást.
A bérletekhez adott térképeken a pályák vonalvezetése a négy színnel és névvel vannak jelölve. A felvonók nyomvonala fekete vonallal és névvel vannak feltüntetve.
A felvonók alsó állomásán jól láthatóan az állomás neve, a felvonó szintkülönbsége, távja, szállítható személyek száma, és az üzemelési idő vége van tüntetve.
Ezeknek, az adatoknak tudatában mindenki jól kiismerheti magát a legbonyolultabb viszonyok között is.
A liftek leállása után a kezelők még gyorsjáratú havon-járókkal végigjárják a pályákat, nehogy valaki is eltévedésből, vagy balesetből kifolyólag fent maradjon a pályákon.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mio teteje, a zóna egyik legforgalmasabb csomópontja 2700 m magasságban. Innen lehet egyenesen feljutni a Bellecote gleccserre, vagy leghosszabban lemenni Champagny felé. Balra pedig, egy nagyon jó piros pályán, akár Montchavinig lehet lejutni. Mind a két irányban a szintkülönbség egyformán 1450 m és a távolság mintegy 6-8 km.
 
 
A Mio-ról van az egyik legszebb és legjobb kilátás a Mt.Blanc csoport felé, valamint a közeli Bellecote csúcsára, gerincére, gleccsere irányába. 
 
 
A képen a Bellecote gleccser tetejéről levezető pályának egy része van bejelölve.
 
 
 
 
 
Magát a gleccsert, a  rajta lévő pályát és a mellette lévő felvonót, a kép felsőfelében húzódó  gerinc takarja. 
 

Itt pedig a Mio-ról a Champagny felé levezető pályának egy szakasza látható, mely szintén 6-8 km hosszú. Visszafelé nem muszáj ide visszatérni, hanem a kép közepén látható gerincen (Grand Rochette) keresztül is megközelíthető a régió központja, az alsó képen látható, Aime - Pl.Center - Pl.Village - Pl.Bellecote útvonalon. Ez a körút csaknem egy nap, pláne akkor, ha a közbeeső, kiágazó pályákat is használja és kipróbálja az ember.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ezek után már csak az marad részemről, hogy mindazoknak javasoljam ezt a Francia sírégiót is, akik vállalják a nagytávolságú utazást, szeretik az újdonságot, a nagy, hosszú, izgalmas pályákat és a csodálatos tájakat. Abban egészen biztos vagyok, hogy nem fog csalódni.
 
 
Mindenkinek kellemes sízést kívánok
 

2 komment

Címkék: grand plagne paradiski

A bejegyzés trackback címe:

https://komano.blog.hu/api/trackback/id/tr57774284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zuppe 2008.12.07. 20:59:58

Gratula, profi leírás, ha nem lenne olyan messze, kipróbálnám! Én ausztriát vállalom be idén, az is elég autóval. Nem tudom ismered-e a poinn.hu -t, én oda már feltettem 1-2 osztrák síterepet, király lenne, ha ezek is felkerülnének röviden! Ez persze csak egy tipp :)

Kőmanó 2008.12.08. 07:54:17

zuppa:Kösz a dicséretet.
Kezdő blogoló vagyok. A poinn.hu-t nem ismerem kérem a pontios címet.
A pályaismertetéseknek a legjobb helyét a Sielők weblapján látom mert ott sikan keresik, hogy hová menjenek sízni.