HTML

Kőmanó

A magashegyekben gyorsan változhat az időjárás. Pillanatok alatt befelhősödhet, leszállhat a köd. A látási viszonyok megromlanak, a közlekedés veszélyesé válik. A tájékozódás megkönnyítésére a pásztorok kisebb-nagyobb kőrakásokat emeltek, egy-egy jellegzetes kővel a tetején. A hegymászók és a magashegyjárók átvették ezt a steinmann - kőember, kőmanó – elnevezésű halmokon alapuló jelzésrendszert, melyet a mai napig is használnak. Másfél évtizeden keresztül jártam az európai, a nyugat-ázsiai és az afrikai magashegyeket. Rengeteg kőmanóval találkoztam, sőt építettem is. Blogom elsősorban a természetjárással, a hegymászással, a sízéssel és az utazással foglalkozik, melyhez szívesem veszem minden hozzászóló kérdését és véleményét.

Friss topikok

  • Kőmanó: zuppa:Kösz a dicséretet. Kezdő blogoló vagyok. A poinn.hu-t nem ismerem kérem a pontios címet. A p... (2008.12.08. 07:54) PARADISKI - LA PLAGNE
  • Kunos Gábor: Érdekes volt elolvasni a 30 évvel ezelőtti kaukázusi történetet. Érdeklődve várom a továbbiakat is... (2008.11.19. 00:24) Kaukázus - Túrabeszámoló
  • Hobbiszakács: Érdekes téma! Várom a folytatást. (2008.11.14. 12:34) Kőmanó - Bemutatkozás

Linkblog

Tignes

2008.12.20. 07:00 Kőmanó

   

Tignes-Val D'isere

 

(Espance Killy régió-Savoie)

A legmagasabb szálláshelyel rendelkező régiók közé tartozik a 2100 m magasságával. Maga a település nagyjából két részből áll Le Lavachet és Val Claret, melyeket a mesterséges Tignes-tó választ el egymástól. A két települést sűrűn közlekedő síbusz járat köti össze, mely mindenki részére, bérlet nélkül is használható.

A négy nagy völgykatlant összekötő pályarendszer középső részének alján található Val d'Isere 1850 m magasságban. A két településnek van külön-külön bérlete, de létezik összevont bérlet is.

Mindkét pályarendszer legmagasabb pontja meghaladja a 3200 m-t, így az átlagmagasságot tekíntve, a tavaszi időszakban is hóbiztosnak tekinthető.

 

A térség elhelyezkedése a Savoie-Alpok területén.

A pályarendszert az 1992-es Albertville-i Téli Olimpiára fejlesztették ki a mai állapotokra, és azóta viseli, a legendás síkirály Jean Claude Killy neve után, az Espace Killy (Killy-Térség) nevet.

Az összevont térségen 2 gleccservasút, 8 kabinos, 44 különböző székes és 39 tárcsás húzólift működik 1550 - 3400  m között. A mintegy 300 km összhosszúságú pályán 16 fekete, 35 piros, 60 kék, 20 zöld sípálya, és 4 snowbord park van.

A Motte alatti gleccseren, 3200 m magasságban, a kabinos felvonó közelében, van egy jégbarlang, mely mesterséges folyósón keresztűl megközelíthető. A felvonó űzemideje alatt belépődíjjal látogatható. A barlangban nagyméretű jégszobrok láthatók.

A szálláslehetőségek szinte mindegyike pályaszállás, mert mindenhonnan, 100-150 m belül, elérhető a pálya vagy a felvonó.

A térség egyetlen hátránya a távolság. Mivel az Olsz határhoz közeli D'Iseran-hágó, a késő tavaszi hónapokig le van zárva, ezért a Frejus alagút után egy több mint 200 km-es kerülőt kell megtenni, amelynek utolsó 70 km-re már nem is autópálya. Így a távolság Budapesttől 1500 km-en felül van, és ez autóbusz utazás esetén, legtöbbször meghaladja a 24 órát. Továbbá nem elhanyagolható a magas árfekvés sem, úgy a szállás, mint a síbérlet tekintetében.

Mindezeket figyelembe véve az általam eddig megismert 17 Francia térség közül a legjobban tetszők közé tartozik minden tekintetben. 

 

Val Claret-i szállásunktól 100 m-re jobbra, balra indult egy-egy 4 székes felvonó. Az egyik a  völgykatlan jobb oldala felé, a másik balra, a Tignes-tó fölé. Mindkét irányba egy-egy átszállásal 2700 m fölé lehet feljutni. A jobb oldali tetőről 1200 m szintű, leghosszabb, piros pályán, lehet lecsúszni, egészen a Tignes les Brevieres település határába, míg a bal gerincről vagy vissza Val Claret központjába, vagy tovább Val D'Isere felé.

 

A baloldali gerinc mögött húzodó Perdue-völgy femekén van a régió határa. Az onnan visszafelé induló 4 lift még használható a Tignes-bérlettel. A balra tartó liftek, vagy a kombinált, vagy a Val D'Iser-i bérletekkel használhatók, amiket automatikusan ellenőriznek a felvonók elé felállított mágneskapuk. Ezen az oldalon található a Tignes-hez tartozó nagy snow-bord park is.

Ahhoz hogy el lehessen jutni Val D'Isere-be, először le kell ereszkedni a Perdue-völgy fenekére, ami a gerinc tetejéről 920 m szintveszteséget jelent egy ragyogó piros pályán. Majd a régió második vasútjával ismét fel 2827 m-re a Bellevarde tetejére ahonnan egy nagy ívben, legalább 7-8 km hosszú piros, vagy fekete pályán, Chatelard-on keresztül lehet leérkezni Val D'Isere központjába. 

Innen vagy kabinos lifttel vissza a Belavarde tetejére, vagy mielőtt beérkezne Val D"iserbe az ember, szintén egy kabinos lifttel tovább a Solaise (2560 m) tetejére, és onnan tovább fel az Arcelle éles gerince alá, ahonnan egy átkelő lift segítségével át lehet kelni a gerincen a rendszer legszélső (Izeran) völgyébe.

Ha megfelelőek a hóviszonyok, akkor az átkelő lift mellől egy huzós felvonóval fel lehet menni a gerinc alá és az onnan induló alagúton is át lehet jutni az L'Izeran-valle (völgy) felső szakaszára.

Mind két esetben balra le kell sízni egy kabinos felvonóhoz, amivel aztán fel lehet jutni a Passaillas-gleccser aljába.

A gleccseren két székes és két húzós felvonó üzemel, két piros és három kék pályával.

Ha Lavachet-ből elindul az ember, és el akar jutni a Pasaillas-gleccser tetejére, akkor - a legrövidebb úton - 5 székes, 3 kabinos, 2 húzós liftet és 1 barlangvasutat kell igénybevennie. A négy völgy keresztezésével legalább 12-15 km légvonalbeli távolságot, közel 3000 m színtkülönbséget kell megtenni. Ezért azoknak akik erre vállalkoznak, javaslom a korai indulást az időbeni visszatérés érdekében. Pláne akkor ha részben a közbeeső pályákat is meg akarják látogatni, és esetleg délben egy kis pihenőt szándékoznak beiktatni valamelyik vendéglő napsütéses teraszán.

Továbbiakban csak képek a térség környezetéről

 

 Esténként megvilágított Toviere (2704 m) a Tignes-tó felett.

  Az Aig.Percel-re vivő, csaknem két km hosszú lift.

 

 

 

Az ablakos-gerinc az Aig. Percel (2748 m) teteje előtt.

 

 

 

 

 

 

 

 

A völgy alján Val Claret, a befagyott Tignes-tó, a völgy végén pedig Lavachet épületei láthatók

 

Motte alá 3005 m-re felvivő vasút, felső állomása.

 

 Motte nagykabinos liftje, mellyel a legmagasabb pontra, 3456 m-re lehet feljutni.

  

Lenn a város, a Motte legmagasabb ponjáról.

 

 

 

 

 

 

 Jégbarlang                                                                                         

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Befejezésűl az egyik "álompálya" részlete, friss havazás után

                       Kellemes sízést kívánok minden olvasómnak

 

Szólj hozzá!

Címkék: tignes val d isere

A bejegyzés trackback címe:

https://komano.blog.hu/api/trackback/id/tr73809138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása