HTML

Kőmanó

A magashegyekben gyorsan változhat az időjárás. Pillanatok alatt befelhősödhet, leszállhat a köd. A látási viszonyok megromlanak, a közlekedés veszélyesé válik. A tájékozódás megkönnyítésére a pásztorok kisebb-nagyobb kőrakásokat emeltek, egy-egy jellegzetes kővel a tetején. A hegymászók és a magashegyjárók átvették ezt a steinmann - kőember, kőmanó – elnevezésű halmokon alapuló jelzésrendszert, melyet a mai napig is használnak. Másfél évtizeden keresztül jártam az európai, a nyugat-ázsiai és az afrikai magashegyeket. Rengeteg kőmanóval találkoztam, sőt építettem is. Blogom elsősorban a természetjárással, a hegymászással, a sízéssel és az utazással foglalkozik, melyhez szívesem veszem minden hozzászóló kérdését és véleményét.

Friss topikok

• Kőmanó: zuppa:Kösz a dicséretet. Kezdő blogoló vagyok. A poinn.hu-t nem ismerem kérem a pontios címet. A p... (2008.12.08. 07:54) PARADISKI - LA PLAGNE
  • Kunos Gábor: Érdekes volt elolvasni a 30 évvel ezelőtti kaukázusi történetet. Érdeklődve várom a továbbiakat is... (2008.11.19. 00:24) Kaukázus - Túrabeszámoló
  • Hobbiszakács: Érdekes téma! Várom a folytatást. (2008.11.14. 12:34) Kőmanó - Bemutatkozás

Linkblog

Pamir - III

2009.03.09. 12:00 Kőmanó

(befejezés)

Visszatértünk az alaptáborba ahol az eltöltött éjszaka után jól aludtamm, amiről a többiek is hasonlóan számoltak be a reggelinél. Szépen sütött a nap, így egy alapos karbantartást tertveztünk magunkon szaunázással, mert már kezdtünk enyhén szólva, „szagosak” lenn.

A fürdőt és a szaunát nagyon szellemesen oldották, meg orosz vendéglátóink. Egy kis gleccser-patak mellé, felvertek egy nagyobb sátrat, ez volt az előtér és az öltöző is egyben. Az öliözőszekrényt és a piheenőpadot egy ócska szék, a zuhanyt egy nagy fazékban tárolt hidegvíz és egy alumínium lavór helyettesítette. A nagy sátoron belül volt egy kisebb sátor, egy gázrezsóval, mellyel egy platnira felhalmozott köveket lehetett felmelegíteni és hidegvízzel, locsolni. Ez volt a „gőzkamra”

Pamír II

2009.02.11. 08:19 Kőmanó

1980
Csodálatos tájakon, mintegy óráig tartó repülés után landoltunk a kijelölt helyen, a tábor közelében. Amint kipakoltuk a helikoptert, mert a személyeken kívül, természetesen hoztunk utánpótlást is az itteni konyha részére. A táborvezetés azonnal lajstromba vett bennünket, kijelölte szálláskörletünket és még egyszer fixszállta mászó tervünket és rögzítették, hogy terveink szerint 14-én, két nap múlva indulunk a 7105 m magas Korzsenyevszkájára és 12 napot szánunk a megmászására, az akklimatizációs idővel.

Címkék: pamír 1980

Pamír I

2009.01.15. 10:05 Kőmanó

1980
A Kommunizmus csúcs (7495 m) – Dusambe – Borotkin pillér a Korzsenyevszkaja oldalából
Az eddigi teljesítményeim alapján (Tátrában, Alpokban, Kaukázusban, Kilimandzsárón), az MTSZ. HB javaslatára megkaptam a bizalmat, és a Szovjetunió 1980 évi, „Pamir 80”, nemzetközi táborba induló, 10 fős hegymászó csapat, tagja lehettem.

Címkék: pamír 1980

Tignes

2008.12.20. 07:00 Kőmanó

Tignes-Val D'isere

(Espance Killy régió-Savoie)

A legmagasabb szálláshelyel rendelkező régiók közé tartozik a 2100 m magasságával. Maga a település nagyjából két részből áll Le Lavachet és Val Claret, melyeket a mesterséges Tignes-tó választ el egymástól. A két települést sűrűn közlekedő síbusz járat köti össze, mely mindenki részére, bérlet nélkül is használható.

A négy nagy völgykatlant összekötő pályarendszer középső részének alján található Val d'Isere 1850 m magasságban. A két településnek van külön-külön bérlete, de létezik összevont bérlet is.

Mindkét pályarendszer legmagasabb pontja meghaladja a 3200 m-t, így az átlagmagasságot tekíntve, a tavaszi időszakban is hóbiztosnak tekinthető.

A térség elhelyezkedése a Savoie-Alpok területén.

A pályarendszert az 1992-es Albertville-i Téli Olimpiára fejlesztették ki a mai állapotokra, és azóta viseli, a legendás síkirály Jean Claude Killy neve után, az Espace Killy (Killy-Térség) nevet.

Szólj hozzá!

Címkék: tignes val d isere

PARADISKI - LA PLAGNE

2008.12.07. 12:00 Kőmanó

Még egy Francia síterep, de erről már csak röviden sok képpel.
13 tepülés pályarendszerét lehet használni egy kombinált bérlettel, ami természetesen csak felületesen lehetséges, egy átlagos 6 napos bérlettel.
Az összekötött két pályarendszer együttesen, 141 különböző típusú lifttel, 200 pályával, összesen 425 km hosszan áll rendelkezésre 1250-3250m szint között.

Grand Plagne
Paradiski
(a pályarendszer rövid bemutatása)

A két pályarendszer a már meglévő Arc és a La Plagne rendszerek összekötése által jött létre, a két települést kettészelő mély szakadékvölgyet keresztező, nagyteljesítményű kabinos lift építésével.
Míg Arc 6 (Villaroger 1200, Arc 1600, Arc 1800, Arc 2000, Villandry 1600, Peysey 1600)településekből, addig Grand Plagne 7 (Montchavin 1250, Les Coches 1450, Pl.Bellecote 1930, Pl.Center 1970, Pl.Aime 2100, Pl.Montalbert 1350, Champagny 1250), településből áll, melyek mindegyike el van látva minden üzemeléshez szükséges kellékkel.
A számok a települések magasságát jelzik.

A kép Belle Plagne település aljából készült. Az épület együttes 1930 m tengerszint feletti magasságban van.
Az épület mögött érkezik fel az út a völgyből és megy tovább balra Plagne Center (1970 m) és a 130 m szinttel felette lévő Plagne Aime felé.
Jobbra lefelé 6-8 km-re van Les Coces (1450 m) és alatta Montchavin 1250 m-en. Les Coces-ből indul a nagyteljesítményű átkelő kabinos lift Villandry 1600-ra, ahonnan be lehet csatlakozni Arc pályarendszerébe.

2 komment

Címkék: grand plagne paradiski

Pra Loup-III.

2008.12.05. 07:00 Kőmanó

(Befejező rész)

Utolsó sínapunk ezen a túránkon. Az időjárás továbbra is csendes, tiszta, napfényes. Nekem az volt az elképzelésünk, hogy ismét átmegyünk Fox D’Allos-ba, mert előző napon nagyon tetszett az ottani táj és pályák, amelyeknek csak egy részét tudtuk csak bejárni.
Társaink ellenben úgy képzelték, hogy inkább itt maradnak ezen az oldalon. Így a reggeli induláskor nem kellett várakozni rájuk és 9 órára, mikor a liftek indultak, már mi is ott voltunk és az első kabinok egyikével mentünk fel és a frissen felújított pályákon „élvezgettünk” lefelé.
 A Le Lac tetejére szintén az elsők között jutottunk fel és haladtunk tovább lefelé, az éjszaka kissé „karcossá” kifagyott pályán. A nagy lejtő végéből induló hosszú keskeny pályaszakaszt, a hazafelé igénybevett ülőszékes lifttel kihagytuk, ezzel gyorsítva az átkelést, elkerülve az unalmas, keskenysége miatt néhol fokozott figyelmet igénylő, hosszú csúszó szakaszt.

Szólj hozzá!

Címkék: sí pra loup iii.

Pra Loup-II.

2008.12.02. 08:00 Kőmanó

Pra Loup
II.

(folytatás)

Másnap, hétfőn reggel erős hóesésre ébredtünk, ami a délelőtt folyamán csak fokozódótt, így síelésről szó sem eshetett, hiszen a látótávolság 8-10 m-re szűkült, és a frissen leesett hó mennyisége a déli órákra, már meghaladta a 40 cm-t.
Mindez csak azért következett be, mert útitársaink nem vették figyelembe babonás kérésem.
Mármint, hogy az utazásunk alkalmával az időjárásról, jelenlétemben ne essék szó”, csak esetleg a túra utolsó nap estéjén, vagy a hazautazás közben, de legjobb már csak otthon.
Mivel barátaink, az elsőnapi hazatértünk után lelkesen ecsetelni kezdték az eltelt nap szépségét az eddigi időjárásra vonatkozóan, be is következett a radikális változás ma reggelre. Erre én „kikeltem magamból”, és figyelmeztettem őket, hogy a jövőben ilyentől tartózkodjanak, kérésemet szigorúan tartsák be.
Ennek eredményeképp már a következő naptól szép és egyre szebb idő következett egész itt tartózkodásunk ideje alatt.

Címkék: sí pra loup ii.

Pra Loup I - II - III

2008.11.28. 00:00 Kőmanó

Közeleg a sí idény, ezért most egy Francia sítúrával jelentkezem több részletben, remélve, hogy tanácsokat, tapasztalatokat tudok adni másoknak is. A Franciaországi síterepek aránylag messze vannak és egy kicsit "macerás" a megközelítésük, de pályaviszonyainak minősége, minden mást megelőznek.
Az Északi és Déli-Alpok, összesen 83 sí központ szálláshelyének zöme, un. "pályaszállás", ami azt jelenti, hogy 100-150 m-nél messzebb nem kell menni a legközelebbi felvonóig és visszafelé, legtöbbször a szállás kapujában lehet lecsatolni a léceket.

A szálláshelyek általában 1500-2200 m között helyezkednek el, ami a hó-szegény időszakban is meglehetősen jó és használható havat biztosítanak, ha kell korszerű hó-ágyúk alkalmazásával. Pályáik zöme centrumonként, eléri a 80-250 km pályahosszt és a 2500-3200 m magasságot. A jól jelzett pályáikat folyamatosan kezelik és karbantartják.

Felvonóik a legmodernebbek közé tartoznak. Az ott töltött időszak alatt sorban állni, esetleg a reggeli indulásoknál kell, de akkor sem többet 8-10 percnél. Az aránylag kedvező árfekvés, a helyi kiváló körülmények, kiegyenlítik az utazási fáradalmakat, nem beszélve a szebbnél-szebb, változatosnál-változatosabb tájról és környezetről.

Pra Loup

I.
(Franciaország-Provence-Déli Alpok)
2008. Február

A második sítúránk volt az idei szezonban. Előzően a két ünnep között az Ausztriai Hochkar-on voltunk.
Pra Loup-ot elsősorban, az ismeretlenség, az új síterepek megismerésének szándéka miatt választottuk. Az utat szervező utazási irodát pedig, a már többször kipróbált jó tapasztalatok alapján vettük igénybe, továbbá, a kínálatukban „B”.típusú apartman ajánlatuk miatt, amely valamivel tágasabb, ezáltal  nagyobb kényelmet nyújt, mint a „C” típusú stúdió apartmanok.
Úti és lakótársnak egy baráti házaspár szegődött hozzánk, akik már az elmúlt évadban Piancavallon is velünk voltak és tetszett nekik az akkori ajánlatunk, így bíztak az idei választásomban is.

Az utazás fixálásakor kértük az irodát, hogy lehetőség szerint az autóbuszban az első sorok valamelyikében biztosítsanak helyet, mert nem szeretünk hátul utazni, pláne szerpentines, kanyargós útvonalon. Egy kicsit drukkoltunk, hogy majd kérésünk alapján az első sorba jelölik ki helyünket, melyet meg azért nem szeretünk, mert azok általában szűk helyek szoktak lenni, ahol az ember még a lábát sem tudja kinyújtani az előtte lévő széksorok alá. Ez pedig nagyon fárasztó lehet az egyébként 20-22 órás utazás során.

Címkék: sí pra loup i.

Kaukázus - Túrabeszámoló

2008.11.15. 11:19 Kőmanó

Már megjelent a TU-154-es utasfülkéjében a felirat: „Kérjük az öveket becsatolni”, tehát közeledünk. Orromat az utastér ablakához tapasztva, szememet kimeresztve, próbálok felismerni a láthatáron valamiféle hegyet, gerincet, vagy éppenséggel havas tájat, de csak asztalsimaságú mezőket, megművelt földeket és a láthatárig terjedő síkságot látok. A Kaukázus hegyormai még sehol.

2 komment

Címkék: hegymászás kaukázus

Kőmanó - Bemutatkozás

2008.11.14. 12:32 Kőmanó

A hegyenjárás korai időszakában még nem voltak táblákkal ellátott és festett iránymutató jelzések, főleg azokon a területeken nem, ahol a lombos növényzet már nem él meg.
Az állattenyésztő pásztorok ellenben e kietlen területeken is sűrűn közlekedtek begyűjteni és visszaterelni elkóborolt jószágaikat.
A magashegyekben gyorsan változhat az időjárás. Pillanatok alatt befelhősödhet, leszállhat a köd és a látási viszonyok megromlanak, a közlekedés veszélyesé válik. A tájékozódás megkönnyítésére a pásztorok kisebb-nagyobb kőrakásokat emeltek, egy-egy jellegzetes kővel a tetején. Később a hegymászók és a magashegyjárók is átvették ezt a jelzésrendszert, amit steinmann - kőembernek, kőmanónak neveztek el és a mai napig is használnak.

Másfél évtizeden keresztül jártam az európai, a nyugat-ázsiai és az afrikai magashegyeket.   Rengeteg kőmanóval találkoztam, sőt építettem is.

A blog-név védelmében - a "Kőmanó"